Het is niet duur. Het is hooguit veel geld

Door: Diede Hartveld

Duur, goedkoop. Dit is natuurlijk voor iedereen anders. Wat ik duur vind, vind jij misschien een druppel op een gloeiende plaat. En waar ik zonder moeite (echt zo) € 500,- afreken na een avond luxe uit eten voor 2 personen, verklaar jij mij misschien wel voor gek. Jij spaart misschien liever voor een gloednieuwe auto. Iets waar ik dan weer totaal geen geld aan kan uitgeven.  

Ook bij je potentiële klanten speelt dit. Waar de ene partij met liefde investeert in jouw product of dienst, bedankt een ander via een kortaf mailtje op je offerte (als je al een reactie terugkrijgt!). 

“Het past niet binnen ons budget. We maken voor nu andere keuzes.”

Je kan denken dat het aan je prijs ligt en daar kritisch naar kijken, maar er spelen (vaak) nog andere belangrijke factoren mee: 

  • Is er (al wel) sprake van urgentie bij je doelgroep? Oftewel: staat er iets in ‘de fik’ bij je potentiële klant? Moet er echt NU iets veranderen?
  • En snapt je potentiële klant eigenlijk wel wat jouw product of dienst oplevert? 

Dat tweede punt. Daar wordt ‘ie interessant. Dat is waar jij als marketeer het verschil kunt maken. Daar kun jij je potentiële klant een handje mee helpen. Of beter gezegd: daar moet je ze een handje mee helpen. 

Want, als jouw product écht zorgt voor:

  • een kosten- of tijdbesparing
  • blijere medewerkers
  • een betere gezondheid
  • of..…[vul zelf maar in] 

Geloof me, dan is je product niet snel duur, maar is het hooguit een flinke, maar waardevolle, investering

En precies dát [waardevolle investering] moet jouw doelgroep wel weten!

Met dit in je achterhoofd. Kijk dan nog eens kritisch naar je aanbod. En beantwoord onderstaande vragen: 

  • Praat jij al over de waarde en het resultaat van je aanbod? 
  • Is het voor potentiële klanten duidelijk wat het ze oplevert als ze met jou in zee gaan? 
  • Of sterker nog: wat ze mislopen als ze NIET met je in zee gaan?

Hierover doorpraten? Leuk!