Marketing: waarom ik vond dat het anders moest

Door: Diede Hartveld

De afgelopen jaren heb ik diverse organisaties mogen helpen met uiteenlopende marketingvraagstukken. Vaak projectmatig, maar soms ook meedraaien omdat er tijdelijk handjes te kort waren. Op veel plekken zag ik hetzelfde: marketing was super druk met allerlei initiatieven, maar de tijd ontbrak om goed te onderzoeken of dit wel de juiste initiatieven waren. Sterker nog: marketing was allang blij als ze aan het eind van de week de takenlijst weer hadden afgevinkt. Neem het ze eens kwalijk. 

Toen ik zelf nog als marketingspecialist in dienst was, zat ik in hetzelfde schuitje. We hadden ons eigen marketingplan en persoonlijke doelstellingen, maar binnen no-time werd dat overruled door interne vragen. Sales had ons nodig, HR kon communicatie denkwerk gebruiken, de productlancering liep niet zoals gepland, een actualiteit waar we DIRECT op in moesten spelen. Zeg maar bye bye tegen je plannen!

Het blijkt maar weer dat marketing een bijzondere afdeling is. Iedereen vindt iets van je en iedereen wil iets van je. Zelfs de marketing criticasters staan soms met smekende puppy ogen aan je bureau. En voor jou als marketeer blijft het daardoor enorm lastig om de regie te houden. 

Dat moet anders. En dus ging ik nadenken hoe ik daar als externe expert in kon helpen.

Learning on the job

Zo ontstond mijn aanpak. Een aanpak waarmee ik organisaties ondersteun en leer om meer te halen uit hun marketinginspanningen. Startend vanuit de bedrijfsdoelstellingen zodat marketing daadwerkelijk gaat bijdragen aan het resultaat. En nee, niet door enorme vergezichten en onrealistische marketingplannen voor ze te maken. Maar door organisaties te helpen met wat ze morgen anders kunnen doen. Welke keuzes ze moeten maken en hoe ze prioriteiten kunnen stellen. Passend bij de beschikbare middelen van de organisatie. Daarbij help ik ‘jonge’ marketeers om te groeien tot échte marketingexperts. Learning on the job. 

Ik geloof dat kennis veel beter blijft hangen als je die kennis direct toepast in de praktijk. Dat je direct zelf test wat wel en niet werkt. 

Ik heb deze visie vertaald in drie diensten:

Marketingboost

Dit is de meest intensieve vorm. Hier ben ik (minimaal) een half jaar bij je organisatie betrokken. Ik denk mee over de juiste strategie, help je met de doorvertaling naar een marketingplan. Zorg dat het plan daadwerkelijk geïmplementeerd wordt en zorg continu dat je team gecoacht en getraind wordt zodat ze groeien tot echte professionals. 

Tijdens de samenwerking en het jaar erna krijg je toegang tot mijn digitale marketing bibliotheek. Boordevol templates, documenten en checklists die je dagelijks kunt gebruiken bij de uitvoering van je werk. Lees meer over de marketingboost

Strategie of propositie check

Dit aanbod gaat over één specifiek vraagstuk. Wil je advies over de juiste marketingstrategie óf wil je jouw propositie scherper maken? Ik geef je de antwoorden. Door middel van workshops en interviews haal ik de juiste input naar boven zodat ik je een onderbouwd advies kan geven. Ik betrek het marketingteam bij elke stap, zodat ze leren hoe ze een dergelijk traject uiteindelijk zelf kunnen uitvoeren. Verwacht vooral veel praktische tips en adviezen die je direct kunt implementeren. Lees meer

Mijn doel: Marketing (weer) leuk maken. En wanneer is iets extra leuk? Als je er goed in bent en het effect heeft. 

1-op-1 coaching

Deze 1 op 1 coaching is perfect voor young professionals, lone wolf marketeers of directeuren die een interne marketing sparringpartner op de werkvloer missen. Ik ben bereikbaar voor al je vragen. Ik help je de juiste keuzes te maken en check gemaakte content. Oftewel ik denk mee en kijk mee. Ook bij dit traject krijg je toegang tot de digitale marketing bibliotheek. Alleen dat maakt dit traject al mega waardevol. Lees meer

Advies en richting

Mijn aanpak richt zich vooral op het geven van advies en richting. Ben jij juist op zoek naar een uitvoerende kracht? dan kan ik terugvallen op mijn brede netwerk van professionals die (tijdelijk) kunnen helpen om de plannen uit te voeren. We vinden altijd wel een oplossing. 

Meer weten? 

Neem contact met me op of plan eenvoudig zelf je afspraak in. Tot snel?