Waarom ik doe, wat ik doe.

Door: Diede Hartveld

Waarom doe je wat je doet? Waarom kom jij elke ochtend met plezier je bed uit? Wat had ik altijd een hekel aan deze vragen. Niet dat ik mijn werk verschrikkelijk vond, maar om nou te zeggen dat het een weloverwogen keuze was. Nee, niet bepaald. Gelukkig kan ik deze vragen inmiddels vol overtuiging beantwoorden. Lees snel verder en ontdek waarom ik doe, wat ik doe.

Korte terugblik

Mijn carrière begon bij een marktonderzoeksbureau. De perfecte leerschool als je het mij vraagt. Het projectmatig werken, leren omgaan met budgetten en deadlines. Klantgesprekken, kritische vragen en het voeren van salesgesprekken. Datagedreven werken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het mooiste vond ik dat ik organisaties echt kon helpen. Aan nieuwe inzichten of aan adviezen die tot zichtbare veranderingen zorgden.

Van bureauzijde naar klantzijde

Na 8 jaar was het tijd om naar de andere kant van de tafel te gaan. Ik ging aan de slag als marketeer bij een B2B softwarebedrijf. Software was toen zeker nog geen bewuste keuze. Veel van mijn medestudenten waren inmiddels gestart bij bekende A-merken. Veelal consument gericht, want dat is voor veel marketeers toch wel een soort van walhalla. Maar nee hoor, ik zat tussen de techneuten. Complexe materie, veel (intimiderend 😉) slimme collega’s om me heen en een oersaai verhaal op feestjes als het over mijn werk ging. Maar ik vond het steeds leuker worden. B2B software bleek voor mij een echte toevalstreffer.

De volgende stap: eigen ondernemer

Na die eerste marketingrol volgden er meer, want ik wilde meer organisaties en branches leren kennen.  Ik heb zelfs nog even geproefd aan B2C-marketing. Maar dat bleek niet mijn ding.

“Waarom doe je wat je doet?” kon ik niet meer met enthousiasme beantwoorden. Ooit heb ik me voorgenomen dat ik dingen wil doen waar ik echt blij van wordt.  En dus was het tijd voor een bolt move. Ik wilde mijn eigen klanten helpen, impact maken, en meer afwisseling in projecten. 

Eigen ondernemerschap. 

Al langere tijd leek me dat fantastisch, maar ja wanneer ben je er klaar voor? “Nooit echt en precies dan” weet ik inmiddels. 

En dus stapte ik op 2019 de KVK binnen. Op naar Amersfoort. Anderhalf uur rijden, want daar kon ik snel terecht (als ik iets in mijn kop heb!). Dat tekenmoment was overigens echt een desillusie. Niks romantisch aan. Maar hé, ik kan doen waar ik blij van word.

B2B met een lichte voorkeur voor software organisaties

Inmiddels zijn we alweer wat jaren verder en heb ik enorm mooie projecten mogen uitvoeren voor geweldige klanten. Mijn kennis en ervaring zet ik in om organisaties te helpen om het maximale uit hun marketing organisatie te halen. Niet als leverancier, maar als partner. Zo voelt het echt. 

En die voorkeur voor software is gebleven. Die eerste toevalstreffer bleek succesvol. Waarom?

  • Ik werk samen met een hoop knappe koppen. In huis worden de meest fantastische functionaliteiten gebouwd. Van een onleesbare code tot een werkend systeem.
  • Ik hoor als eerste alles over de nieuwste technologische ontwikkelingen en trends.
  • Ik werk met het hele bedrijf samen, want de complexiteit vraagt om doorgebroken cilo’s.
  • Vaak (niet altijd) gaat het voor organisaties om cruciale business tools. Die bewustwording maakt het nog mooier.
  • Goede kennis van je doelgroep is cruciaal. Laat ik al die kijkjes in de keuken nou net mega interessant vinden.
  • Klantbehoud is cruciaal. Hoe leuk om creatieve ideeën te bedenken om klanten te blijven verrassen.
  • Moeilijke dingen, makkelijk maken. Een software organisatie zit vol vakjargon. Het blijft een sport om daar chocolade van te maken.

Mij kennende stopt het hier niet. Want ik vind niets leuker dan nieuwe mogelijkheden en kansen grijpen. Mezelf te blijven ontwikkelen. Van routine krijg ik de kriebels 😉.